Ett besök till ams och en konstaterad hopplöshet

Jag kan vara den mesta ambitiösa hopplösa 80-talisten arbetsförmedlingen (ams) skådat. Som säkerligen förstås av meningen innan har jag idag varit på ams och skrivit in mig, en vecka försent, men ändock (man får väl unna sig en veckas semester innan man blir arbetslös?). Då detta var ett påfund från F som jag fick reda på när jag öppnade mina sömniga ögon imorse och kollade på mobilen hade vi naturligtvis inte fyllt i våra uppgifter via internet, utan var följakligen tvungna att inleda vårt besök på ams med att göra detta. Jag ska meddela att det inte är en barnlek att skriva in sig på ams! För det första har de runda bollar istället för en mus vid deras datorer (fråga mig inte varför, men min gissning är att det har att göra med en blandning av estetik (dvs påfund av en inredningsarkitekt) och säkerhet (dvs en minskning av stöldsiffran)), att manövrera denna mus var INTE lätt. Sedan ska man fylla i sina uppgifter, personuppgifterna skulle jag säga gick relativt snabbt att fylla i, sedan kom det krångliga. Jag har alltså gått 3.5 år på universitetet och har förhållandevis bra koll på vilken utbildning jag gått och vilka kunskaper jag har. Men vad gör man när socionom inte finns att välja i utbildningsfältet? Jo, man väljer socialt arbete och omvårdnad. Då var underrubrikerna något i stil med socialt arbete och omvårdnad, omvårdnad, socialt arbete handledning, socialt arbete behandling. Jaa, vad har jag då gått för utbildning kan man undra?! Något senare kom man till delen då man ska välja yrken man vill jobba med. Under socialt arbete kom det upp en lååååång rullist med saker jag kan tänka mig att jobba med, ca 20-25 alternativ, men naturligtvis var dessa val begränsade till 4. Jag räckte upp handen och menade på att det var idiotiskt att begränsa sig till 4 alternativ, det begränsar ju mina chanser att få jobb, varpå ams-killen svarade mig, jaa men det är så vårt system fungerar, vi kan inte matcha dig mot alla tänkbara jobb. NEHE?! HUR har han tänkt att han ska kunna hjälpa mig då? Om han bara kan matcha mig mot 4 alternativ när det eventuellt finns 25 alternativa jobb jag kan söka? Idioti! Bitter blev jag och resterande uppgifter jag skulle fylla i blev hastigt genomrafsade i ren protest.

 

Besöket fortsatte med att jag fick hjälp att se igenom mina uppgifter (som om man vore ett barn och inte klarar av att fylla i ett formulär). Det gick snabbt då ams-tjejen konstaterade att jag fyllt i allting och hon bokade in mig på ett möte med min framtida handläggare. Hon meddelade även att ams hade en platsbank där arbetsgivare har möjlighet att lägga ut annonser för att rekrytera nya medarbetare, min kommentar till detta var lätt höjda ögonbryn och ett ”jo, jag vet, jag har sökt nära på alla jobb under socialt arbete de senaste månaderna så jag är medveten om vad det är”. Med skickade hon också ett papper med punkter jag skulle uppfylla innan jag träffar min blivande handläggare. Dessa punkter var jag och F ivriga att klara av redan idag så vi gick hem och började med att kolla på en informationsfilm för "nya på ams". Efteråt såg vi på varandra och konstaterade i kör att det var värdelöst och att vi inte lärt oss något nytt mer än att vi inte är berättigade ersättning från a/alfakassan. Sedan gick vi vidare på listan och bokade in oss själva på 2 seminarier på ams under nästa vecka för att bli peppade och kanske få råd och tips om hur man skriver den bästa jobbansökningen och hur man ”tänker nytt”.  Vi har även checkat av alla andra punkter på listan, så nu är det bara vänta på att ams ringer upp mig och säger att jag måste flytta till Kiruna för en deltidstjänst på 30% som lagerarbetare. Nej jag är inte bitter


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0