Det fina med vården

OBS Detta är ett otroligt vardagligt och inte så roligt inlägg men jag behöver skriva av mig:

Nu har jag haft problem med min vrist i snart 3 veckor.

Allt började en lördag när mamma och jag hade varit på marieberg och tokshoppat. Vi hade gått hela dagen, burit kassar och irrat omkring. När vi kommer hem står jag och stryker mammas nya (otroligt fina) gardiner, känner hur det smäller till i låret och utbrister "nu fick jag en blodpropp"! Mamma blev märkbart irriterad och säger "sådär säger man inte, det är inget att skoja om!" varpå jag svarar "det är kanske inget skämt" och förklarar hur det kändes. Senare på kvällen känner jag hur det börjar värka så smått i vristen. Jag tänkte inte mer på det förrän jag nästa morgon vaknade upp och inte kunde gå på mitt högra ben!

Det fortgick de närmaste 4 dagarna, jag köpte en linda på apoteket, stödlindade benet och det blev lite bättre. Den 4 de dagen ringer jag vårdcentralen och bokar en telefontid. Senare på kvällen gick mycket av värken över, bara PANG så var det mesta borta, jag kunde vicka på foten upp och ner men det gjorde ont åt sidorna. Så jag tänker att jaja, men då kommer det gå över snart och ringer och avbokar min telefontid. (Jag kanske ska tillägga att jag är trött på vården. Att vänta och att alltid få svaret "gå hem och vila". De tar upp min tid och gör ingenting vettigt åt min situation).

När det hade gått 2 veckor och det inte hade blivit någon skillnad på läget, varken bättre eller nämnvärt sämre bestämde jag mig för att jag, som 23 åring kan inte rimligtvis ha begränsat rörelsemönster på grund av smärtor, jag måste göra något åt det här!. Så jag ringer vårdcentralen igen och tar faktiskt min telefontid. En läkare ringer upp mig, jag förklarar vad som hänt, varpå han säger "jaha, det låter ju inte så bra, det kan ju vara en blödning som vandrat ner till vristen och skapar problem. Jag skickar ett brev hem till dig med en tid då du får komma hit". HÄR börjar min riktiga frustration och vill du inte höra gnäll, sluta läs!

I min värld är agerandet av läkaren felaktigt. Jag anser inte att man som läkare säger till sin patient "det kan vara en blödning i ditt ben" och sedan lämnar mig ovetande om vad det innebär samt ovetande om när man får en tid för att kolla upp det här. Det är också märkligt att tiden inte kan bokas via telefon när jag ändå bokat en telefontid, så jag kan försöka styra tiden någolunda så den passar mig!

Idag fick jag detta brev hem där jag meddelas att jag fått en tid den 7/2 kl 13.40. Den veckan är mina arbetstider 10.30-17.00, varpå det är den sämsta tänkbara tiden jag kan tänka mig och allvarligt, ÄR inte en blödning i benet farligt?! (det låter inte helt bra i alla fall). Varför får jag en tid 2,5 vecka efter jag ringde?
Behöver jag nämna än en gång att jag HATAR vården?!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0