Fredrik Wikingsson och Harry Potter

Som förmodligen ALLA vid det här laget känner till har Filip och Fredrik lanserat en ny hemsida. Jag följer deras podcast slaviskt och har hört alla avsnitt minst 3 gånger. De har nu avslutat sitt samarbete med aftonbladet för att lansera en ny hemsida där podcasten numer kan "bo". Det finns eftersnack, blogg, extramaterial osv osv på denna hemsida. Jag ÄLSKAR den. Lyssnar man på podcasten via hemsidans spelare kommer det även upp ett litet ploppljud på de obegripliga referenserna som haglar över ens huvud, så nu kan jag, som ovetande, normal, oinsatt person hänga med och förstå och på så sätt uppskatta podcasten än mer. Min åsikt är definitivt partisk men jag har liksom "växt upp" med Filip och Fredrik.
Hur som helst, det jag ville komma till gällande Fredrik Wikingsson var att jag blir så otroligt inspirerad av hans bloggskrivande. Det känns som att man kommer honom nära, fast jag egentligen inte kommer närmare än om jag skulle läsa någon artikel han skriver för en tidning. Det är saker han reflekterat och funderat över, men egentligen ganska intetsägande om honom själv. Ibland kommer små fragment ur hans liv och då blir det väl något litet mer personligt men det är sättet han skriver på. Han har med sina texter förmåga att inspirera och trollbinda. Även när han skriver om ämnen jag inte alls har något intresse för upptäcker jag att jag läser hela texten och får mig en tankeställare. Han är en otroligt duktig skribent, långt mycket bättre än jag någonsin kunnat tänka mig efter att ha sett deras program. Så nu inspirerar han mig att skriva. En känsla jag inte känt på riktigt sedan gymnasiet.

Jag har även börjat titta på På spåret, som vilken annan pensionär som helst. Det är svårt. Mina sämsta ämnen i skolan var geografi och historia och det är ju lite det hela programmet är uppbyggt på att man ska kunna. Men jag har hittat ett kryphål. Det är ju numer Kristian Luuk och Fredrik Lindström som har På spåret och Kristian tycks ha en förkärlek till ordlekar och fyndiga ordvitsar. Och det är här mina kunskaper kommer in. När han i fredagens program läser upp ledtråden "3,14 till vattendrag" hoppar jag upp och ner i soffan och skriker "Piteå! det är Piteå, jag fick 8 poäng!" fast jag sitter själv i min lägenhet. Majken vände sig trött om och tittade på mig med sömndruckna ögon för att sedan sucka och somna om igen. I glädjeruset över att jag tog så många poäng på en resa glömde jag bort att lyssna på vad frågan till kommande musiksycke var och till min förvåning kände jag igen stycket. Det är minsann det de spelar i början av Harry Potter-filmerna! Jag är helt säker och tänker "ojojoj, det här kommer de tävlande lagen aldrig kamma hem, men jag vet minsann, det är Harry Potter". Till min stora förvåning svarade de precis rätt, båda lagen, att låten kommer ur den välkända baletten Svansjön och författaren till stycket är Pjotr Tjajkovskij (något jag aldrig hade kunnat). Jag får kanske bara erkänna att jag inte är den generationen som kan den här typen av frågor. Men jag vidmakthåller att de tävlande lagen aldrig hade kunnat att samma låt är ledmotiv i Harry Potter!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0